پاسخ گویی و دریافت نظرات 021-42417000 | 021-91071072

سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین با آغاز به کار خود برای یک شرکت دانش‌بنیان اقدام به تامین مالی جهت تولید چهار داروی مکمل می‌کند که نحوه مشارکت در این پروژه و جزئیات آن طی نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» امروز برای سرمایه‌گذاران تشریح شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مهدی فرازمند، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک با اشاره به اینکه بورس و فرابورس، مکانیزم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده را فراهم کرده بودند اما رفته‌رفته مقدمات سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی نیز از طریق پلتفرم‌های تامین مالی جمعی مهیا شد، گفت: تامین مالی جمعی که در بازارهای بین‌المللی ادبیات دیرینه‌ای دارد، مقدمات سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را فراهم کرده است و در حال حاضر می‌توان با استفاده از ابزاری به نام گواهی شراکت در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته مدیرعامل فاینتک، مکانیزم ساده سرمایه‌گذاری در گواهی‌های شراکت، کسب سود جذاب و ریسک کم از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی است که پلتفرم تامین مالی جمعی معرفی می‌کند و از آنجا که ابزار گواهی شراکت در پلتفرم تامین مالی جمعی جزو اوراق بهادار شناسایی شده، معاف از مالیات است.

مشارکت در طرح تولید دارو از طریق کرادفاندینگ

فرازمند به معرفی پلتفرم تامین مالی جمعی «هم آفرین» پرداخت و گفت: شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک، پلتفرم تامین مالی جمعی هم آفرین را راه‌اندازی کرده است و اولین پروژه تامین مالی جمعی که در سکوی ما ارائه شده، مربوط به یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید داروست.

وی با اشاره به اینکه از این طریق سرمایه‌گذاران می‌توانند در سودآوری تولید 4 داروی دانش‌بنیان از نوع داروهای مکمل کارخانه تولید دارو مشارکت کنند، افزود: در این پروژه، اشخاص حقیقی می‌توانند تا مبلغ 60 میلیون تومان و اشخاص حقوقی بدون محدودیت سرمایه‌گذاری کنند و اگر استقبال بیش از انتظار باشد، سقف حجم پروژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

فرازمند در ادامه درباره سایر ویژگی‌های طرحی که سکوی تامین مالی جمعی هم‌آفرین برای آن فراخوان سرمایه‌گذاری داده است، گفت: همچنین در این سرمایه‌گذاری سود به صورت 70 به 30 به نفع سرمایه‌گذار است به نحوی که در دوره 12 ماهه به هر میزان که سود حاصل شد 70 درصد آن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و 30 درصد به شرکت تولیدی تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل فاینتک در همین زمینه افزود: بدین ترتیب بین 30 تا 36 درصد بازدهی سالانه برای سرمایه‌گذاران این طرح متصور هستیم که بازدهی جذابی با توجه به شرایط فعلی بازار به شمار می‌رود.

او در ادامه در خصوص ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه عنوان کرد: با توجه به اینکه وثایق لازم برای عودت اصل و سود سرمایه از متقاضی پروژه یعنی شرکت تولید دارو اخذ شده، این طرح دارای حداقل ریسک سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل فاینتک در بخش دیگری از نشست خبری معرفی سکوی تامین مالی جمعی هم‌آفرین با بیان اینکه مکانیزم تامین مالی جمعی، تحت نظارت فرابورس ایران بوده و به صورت سه ماهه گزارش‌های ادواری برای پروژه‌ها ارائه می‌شود، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که مکانیزم‌ها به صورت حرفه‌ای طراحی شده و آمادگی تامین مالی‌ بخش خصوصی تا سقف 10 میلیارد تومان برای انواع پروژه‌ها از این طریق وجود دارد.

فرازمند، تامین مالی جمعی را ابزاری برای اتصال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران که برای هر دو طرف سود در پی خواهد داشت، دانست و اظهار کرد: علاوه بر عموم مردم، شرکت‌ها نیز می‌توانند وارد این نوع سرمایه‌گذاری شوند چراکه گواهی‌های شراکت جزو اوراق بهادار بازار سرمایه است و از سوی دیگر شرکت‌های بخش خصوصی نیز که تمایل به تامین مالی و جذب سرمایه دارند می‌توانند از کرادفاندینگ بهره‌مند شوند.

وی در نهایت در پاسخ به این سوال که چه نوع طرح‌هایی می‌توانند به پلتفرم هم ‌آفرین درخواست جذب سرمایه ارائه کنند، گفت: صنایع مختلف از حوزه تولید گرفته تا خدمات، بازرگانی و صنعتی می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های خود به هم ‌آفرین مراجعه کنند که معمولا پس از تایید شدن، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها 30 روزه تعریف می‌شود.

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران