پاسخ گویی و دریافت نظرات 021-42417000




مزایای تامین سرمایه در هم آفرین


از بسیاری جهات ، سرمایه گذاری جمعی نسبت به اشکال سنتی تامین مالی آسان تر و سریعتر است. کارآفرینان به سادگی طرح خود را در سکوی هم آفرین منتشر می کنند و سپس با ایجاد کمپین های تبلیغاتی سرمایه لازم را جذب خواهند نمود.

یکی از مزایای تامین مالی جمعی این است که شما صدها یا هزاران مشتری فعلی یا بالقوه خود را جذب می کنید و همزمان با جمع آوری سرمایه ، مشتریان جدیدی را برای طرح خود آماده می کنید. در این صورت هم مشتریان شما و هم وفاداری آنها به محصول شما افزایش می یابند در نتیجه برند شرکت ارتقا خواهد یافت. به عبارت دیگر بهترین راه برای همسو کردن منافع شما با مشتریان و متعهد ساختن آنها به موفقیت شما این است که به آنها اجازه دهید در شرکت شما سرمایه گذاری کنند. در اینصورت مشتریان وفادار، سفیران واقعی برند خواهند شد.

احتمالاً بارزترین دلیل استفاده کارآفرینان از تأمین مالی جمعی، توانایی جذب سرمایه از طریق روشهای غیر سنتی است. در گذشته، مشاغل در صورت نیاز به تأمین سرمایه، گزینه ها و فرصت های محدودی برای جمع آوری پول داشتند و فقط بانک ها، سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطرپذیر مورد توجه صاحبان مشاغل برای تامین مالی بودند و متاسفانه کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک کمتر به این منابع دسترسی داشتند . با این حال امروز، مشاغل در هر اندازه ای و در هر مکان جغرافیایی، در سراسر کشور به صورت عادلانه با راه اندازی یک کمپین سرمایه گذاری جمعی موفق ، می توانند به بودجه مورد نیاز طرح خود دسترسی پیدا کنند.

برای موفقیت در کمپین تامین مالی جمعی شما باید اقدام به برگزاری رویدادها و تبلیغات در فضای مجازی و حضور فعال در رسانه ها و ... داشته باشید در نتیجه کسب و کار شما بیشتر در معرض دید قرار خواهد گرفت.

تامین مالی جمعی، طرفداران شما را به عنوان یک شبکه بزرگ و متنوع از سرمایه گذاران، هر کدام با شبکه های خاص خود، آماده حمایت از طرح شما می کند. اگر قبلاً شبکه ای دارید ، این یک روش عالی برای جذب و اجازه دادن به آنها در گسترش موفقیت شما است. در حقیقت در این روش شما هم سرمایه مورد نیاز خود را به دست می آورید و هم به چیزهایی به مراتب ارزشمند تر از پول خواهید رسید . در این روش بسیاری از کمپین ها به اهداف مالی خود می رسند، زیرا حامیان اولیه آنها از طرفی احساس تحسین نسبت به طرح، محصول یا خدمات می کنند ، و از طرف دیگر تعصب گریز از ضرر را دارند زیرا در بعضی موارد، اگر هدف تأمین مالی محقق نشود، طرح احتمالاً اجرا نخواهد شد. بنابراین تامین مالی جمعی حامیان شما را به مبشران برند تبدیل می کند و در شبکه های آنها درباره این طرح تبلیغ می کنند.

بعد از یک کمپین تأمین مالی جمعی، هیچ تغییری در سهامداری شرکت و مدیریت آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین ضمن تامین مالی طرح ها و به دست آوردن امتیازات و مزایای فوق العاده، منافع بلند مدت شرکت حفظ خواهد شد.

کارافرینان در این روش برای تامین مالی بدون هیچ محدودیتی به انبوهی از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دسترسی پیدا خواهند نمود. و هر سرمایه گذاری در هر جای کشور به راحتی می تواند در طرح مورد نظر سرمایه گذاری و به موفقیت آن کمک نماید.

الف)مقرون به صرفه و کم هزینه سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین برای شروع کارزار شما هزینه ای در نظر نمی گیرد و تنها در صورت موفقیت در کمپین، به میزان 4 درصد از وجوه جمع آوری شده کارمزد دریافت می نماید.

ب)ایجاد ذخیره استراتژیک مالی برای شرکت و دسترسی مداوم به شبکه سرمایه گذاران




فرآیند ارائه خدمات تامین مالی به متقاضیان سرمایه در سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین

  1. ارائه طرح توسط متقاضی به سکو جهت ارزیابی و تامین مالی
  2. اعتبارسنجی متقاضی و ارزیابی طرح  توسط سکوی هم آفرین به کمک سامانه ها و مراکز اعتبارسنجی(3 روز)
  3. عقد قرارداد با متقاضی توسط سکو(3 روز)
  4. ارسال نامه درخواست ضمانت نامه به صندوق های پژوهشی(که مجوز صدور ضمانتنامه از طرف هیات دولت دارند همچون نانو، ایرانیان، تهران، نوین) و اخذ ضمانت نامه توسط متقاضی (15روز)
  5. ارسال طرح به فرابورس و دریافت نماد از فرابورس برای طرح توسط سکو(3 روز)
  6. نمایش خصوصی طرح بر روی سکو – اختیاری-(7 روز)
  7. آغاز دوره سرمایه پذیری و نمایش عمومی طرح بر روی سکو
  8. برگزاری کمپین های تبلیغاتی و اطلاع رسانی هر طرح توسط سکو و متقاضی
  9. جمع آوری وجوه سرمایه گذاران برای طرح توسط سکو(7 تا 45 روز)
  10. واریز سرمایه تامین شده، به حساب متقاضی در صورت موفقیت تامین مالی(2 روز)
  11. نظارت فنی/ مالی بر حسن اجرای طرح و دریافت گزارشات توسط سکو(حداکثر 365 روز)
  12. دریافت اصل سرمایه و سود از متقاضی توسط سکو و واریز به حساب سرمایه گذاران


نحوه ارزیابی طرح ها در هم آفرین چگونه است؟

طرح هایی که برای هم آفرین ارسال می گردند از نظر حقوقی، فنی و مالی مورد ارزیابی قرار می گیرند و درصورتی که طرح موفق به عبور از این مرحله گردد جهت ارزیابی بیشتر و دریافت تضامین به صندوق های پژوهشی معرفی می گردد.

شرایط حقوقی، فنی و مالی طرح ها برای پذیرش در سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین چیست؟

باتوجه به مفاد دستورالعمل در حال حاضر فقط اشخاص حقوقی می توانند به عنوان متقاضی سرمایه، از روش تامین مالی جمعی استفاده نمایند. همچنین هر طرح برای نمایش در هم آفرین باید الزامات دستورالعمل تامین مالی جمعی شرکت فرابورس ایران را داشته باشد.

برای ارزیابی طرح ها در هم آفرین چه مستنداتی لازم است؟

صاحبان کسب و کار و متقاضیان سرمایه، جهت اطلاع از  مستندات لازم می توانند چک لیست مربوطه را دانلود و مطالعه نمایند.

غیر از الزامات دستورالعمل چه مواردی در تایید طرح ها موثر است؟

در مرحله نخست طرح ها علاوه بر دارا بودن شرایط قانونی باید این شرایط را نیز داشته باشند:1- مبلغ مورد نیاز طرح حداکثر 10 میلیارد تومان باشد. 2- مدت زمان اجرای طرح حداکثر 18ماه باشد. 3- سود مشارکت طرح برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد 4- متقاضی طرح امکان ارائه تضامین معتبر و مناسب را داشته باشد.

هزینه استفاده از خدمات تامین مالی جمعی برای متقاضیان سرمایه چقدر است؟

جهت استفاده از روش تامین مالی جمعی متقاضیان پس از ارزیابی طرح توسط کارشناسان هم آفرین جهت دریافت کد طرح باید مبلغی را به عنوان کارمزد به شرکت فرابورس ایران پرداخت نمایند.این مبلغ، معادل نیم درصد میزان سرمایه مورد نیاز است. همچنین کارمزد خدمات تامین مالی جمعی در سکوی هم‌­آفرین ، معادل ۴ درصد میزان سرمایه مورد نیاز متقاضی می باشد. این مبلغ درصورت موفقیت طرح به هم آفرین پرداخت می گردد.

صفحه همه سوالات متداول



فرآیند تبلیغات و ایجاد کمپین طرح ها:

ارائه یک طرح مانند یک بازی شطرنج است و شما باید حداقل برای چند حرکت از قبل برنامه ریزی کنید.

فرآیند تأمین مالی جمعی طولانی و چالش برانگیزاست. اما می تواند بسیار مهیج و پرسود نیز باشد. بدین منظور نیاز به برنامه ریزی قابل توجه و دنبال کردن نقشه راه مطمئن و از پیش طراحی شده ای می باشد.

برای اینکه بتوانید سرمایه مورد نیاز طرح خود را از طریق پلتفرم هم آفرین جمع آوری کنید، باید یک صفحه کمپین ایجاد کنید. کمپین شما شامل اطلاعاتی در مورد طرح و همچنین مبلغی است که به دنبال آن هستید. سرمایه گذاران بر اساس کمپین شما تصمیم می گیرند که آیا در طرح شما سرمایه گذاری کنند یا خیر.

مرحله 1: ایجاد روابط

قبل از تهیه هرگونه مطالب، با سرمایه گذاران موجود گپ بزنید و در مورد طرح خود راهنمایی بگیرید. سرمایه گذاران می توانند یک فرصت سرمایه گذاری را در یک مایل فاصله پیدا کنند، بنابراین جلب نظر آنها در چگونگی نوشتن مطالب بسیار مهم است. برای شروع باید بدانیم که به اندازه کافی سرمایه گذاران بالقوه وجود دارد.

مرحله 2: برنامه ریزی بازاریابی و تبلیغات طرح

حتی اگر سرمایه گذاران بالقوه از تبلیغات شما هیجان زده شوند، باز هم ممکن است دکمه "سرمایه گذاری" را فشار ندهند. باید با ارائه اخبار مداوم مثبت، آنها را علاقه مند و هیجان زده کنید. ما اعتقادی به "بازی کردن" با سرمایه گذاران نداریم اما در عوض خیلی سخت تر کار می کنیم تا به سرمایه گذاران ثابت کنیم که در پلتفرم هم آفرین طرح های ارزشمند برای سرمایه گذاری را به آنها معرفی می کنیم.

قبل از شروع بازاریابی باید برنامه محتوایی طراحی کنید. هنگام تهیه محتوا، به اندازه کافی فرصت خواهید داشت.

اما از آغاز کمپین، دیگر فرصت تولید محتوا نخواهد بود. بنابراین، یک آرشیو کامل از محتوا برای اشتراک گذاری و جذب سرمایه گذاران به صفحه کمپین خود ایجاد کنید.

برخی از اقدامات این مرحله :

  1. بروز رسانی وب سایت شرکت و ایجاد صفحات لازم
  2. ایجاد صفحه فرود (شرکتهایی که از طریق سرمایه گذاری جمعی در گذشته موفق به جمع آوری پول مورد نیاز خود شده اند، یک صفحه فرود در وب سایت خود ایجاد کرده اند تا علاقه اولیه به این کمپین را جلب کنند.)
  3. فعالیت در شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند
  4. بهبودSEO وب سایت
  5. راه اندازی اپلیکیشن درصورت لزوم
  6. برجسته شدن در صفحات رسانه های خبری مربوطه
  7. برگزاری و یا شرکت در نمایشگاهها و ایونت های مربوط به طرح
  8. انتشار مقاله برای آشنایی بهتر سرمایه گذاران بالقوه
  9. تهیه یک فیلم خوب برای جلب توجه سرمایه گذاران
  10. آماده کردن پاسخ سوالات احتمالی سرمایه گذاران

مرحله 3: آماده سازی کمپین در پلتفرم هم آفرین

هنگامی که محتوای کمپین خود را ارسال کنید، تیم ما یک بررسی جامع از آن انجام می دهد، و فقط در صورت تأیید آن فعال خواهد شد. این روند بررسی ممکن است چند روز طول بکشد، اما ما تلاش می کنیم که آن را در اسرع وقت انجام دهیم.

هدف از این ارزیابی ها، برگزاری کمپین تأمین مالی جمعی شفاف و صادقانه است و این رمز موفقت ما خواهد بود.

مدت زمان کمپین

کمپین شما می تواند تا 30 روز به صورت عمومی اجرا شود. اگر در این مدت به هدف خود برسید، می توانید کمپین را برای سرمایه گذاری بیشتر ببندید یا آن را برای سرمایه بیش از حد باز نگه دارید. اگر در مدت 30 روز به هدف خود نرسید، فعالیت شما منقضی می شود و سرمایه گذاران پول خود را پس می گیرند.

مرحله 4: راه اندازی خصوصی کمپین  Private Launchو ایجاد تعهدات

صاحبان طرح ها باید پیش از شروع کمپین در پلتفرم هم آفرین برنامه ریزی کنند و اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغات محصولات خود را آغاز نمایند.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که در صفحه فرود در وب سایت خود با اعلام کمپین تأمین مالی جمعی، از بازدید کنندگان دعوت به ثبت نام کنید و اطلاعات بیشتری در مورد راه اندازی کمپین خود ارائهکنید.

در مورد کمپین خود به تمام مخاطبین خود (مشتریان، شرکای تجاری، دوستان، خانواده و ...) اطلاع رسانی کنید و آنها را به صفحه کمپین هدایت و به سرمایه گذاری تشویق کنید و همچنین درخواست کنید به تبلیغ کمپین شما کمک کنند. در ادامه لازم است به همه افراد از طریق رسانه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید.

دانستن این نکته طلایی برای صاحبان طرح لازم است که اکثر سرمایه گذاران قبل از اینکه سرمایه خود را سرمایه گذاری کنند می خواهند ببینند چه تعداد سرمایه گذاران دیگر، در این طرح سرمایه گذاری کرده اند.

برای حل این مساله، صاحبان طرح باید دست به جیب شوند و تامین مالی طرح را از خود شروع کنند. سپس  با استفاده از سرمایه اجتماعی خود و از طریق شبکه های ارتباطی تعدادی از سرمایه گذارانی که می شناسند را  برای شروع کمپین مطلع کنند. در این مرحله که حداکثر 1 هفته به طول خواهد انجامید باید اطمینان حاصل کنیم که حداقل به 30٪ از هدف خود دست پیدا کرده ایم، در این زمان می توانیم کمپین را علنی کنیم.

به عبارت دیگر راه اندازی خصوصی به این معنی است که فقط افرادی که URL کمپین شما را دارند می توانند صفحه کمپین شما را ببینند و در آن سرمایه گذاری کنند. این به شما این امکان را می دهد تا با جذب سرمایه گذاران اولیه ای که قبلاً آنها را می شناسید قبل از باز کردن کمپین برای مخاطبان گسترده تر، بازاریابی و جذب خود را مدیریت کنید.

 در این مدت ، به این فکر کنید که دوستان ، خانواده ، مشتریان ، مشاوران ، تأمین کنندگان ، شرکا و هر سرمایه گذار فرشته ای که با آنها صحبت کرده اید را دعوت کنید تا از کمپین شما بازدید کند.

مرحله 5: راه اندازی عمومی کمپین و شلوغ کردن  Public Launch & Hustle

با وجود تمام کارهای سختی که برای رسیدن به این مرحله انجام شده است، شاید صاحبان طرح انتظار داشته باشند که برای رسیدن به هدف فقط یک قدم آسان مانده باشد، اما وقتی کمپین عمومی شد، خیلی زود خواهند فهمید که برای رسیدن به هدف باید خیلی سخت کار کرد .

وقتی احساس آمادگی کردید و اعتقاد داشتید که به همه افرادی که باید در کارزار شما باشند اطلاع رسانی کرده اید، می توانید کمپین خود را طوری تنظیم کنید که برای همه قابل مشاهده باشد. این بدان معنی است که هرکسی که به عنوان سرمایه گذار در پلتفرم هم آفرین وارد شده باشد می تواند کمپین کامل شما را ببیند و در آن سرمایه گذاری کند. نمایش عمومی کمپین فقط درصورتی منطقی است که در نمایش خصوصی کمپین شما تعداد قابل توجهی سرمایه گذار شرکت کرده باشند.

یک نکته طلایی در این مرحله پاسخ به سوالات سرمایه گذاران است.

سرمایه گذاران بالقوه ممکن است از طریق صفحه کمپین شما سوالات عمومی یا خصوصی را از شما بپرسند. آنها همچنین ممکن است اطلاعات بیشتری از شما بخواهند. شما می توانید مستقیماً از طریق پلتفرم هم آفرین پاسخ سوالات را دهید. باید توجه داشت که بسیاری از سرمایه گذاران تصمیمات سرمایه گذاری خود را بر اساس پاسخی که به سوالات و درخواست اطلاعات آنها می دهید، تنظیم می کنند.

به طور خلاصه روشی که شما را به عنوان کارآفرینان در سرمایه گذاری جمعی موفق می نماید، تلاش بی وقفه برای دسترسی به هر کسی که می شناسید - و بسیاری از افرادی که نمی شناسید - برای جلب حمایت و سرمایه است. (البته بدون آزار و اذیت آنها)

مرحله 6: تا پایان کمپین تلاش ها را ادامه دهید.

در پلتفرم هم آفرین افراد می توانند تا زمان بسته شدن کمپین، هر زمان که بخواهند سرمایه گذاری را لغو کنند. بنابراین باید تا لحظه اخر برای جذب سرمایه گذارا و حفظ آنها تلاش نمود.

انتظار می رود با خاموش شدن هیاهوی اولیه در مورد کمپین، این اقدام در هفته دوم تا سوم کمپین شما خاموش شود.

چندین روش برای تقویت مجدد یک کمپین سرمایه گذاری جمعی وجود دارد. بدین منظور، میزبانی یک وبینار، ارائه اطلاعاتی از نزدیک به آنها و تشویق آنها به پرسیدن سوال موثر است.

به تجربه به ما ثابت شده است که تا زمانی که کمپین به پایان نرسیده، نتیجه مشخص نیست.

ضمنا اگر کمپین شما قبل از پایان زمان در نظر گرفته شده به هدف خود برسد، می توانید آن را برای هزینه های اضافی باز نگه دارید. این به شما امکان می دهد سرمایه گذاری اضافی را تا هر سطحی که می خواهید و اشتیاق سرمایه گذار برای آن وجود دارد، افزایش دهید.

مرحله 7: ارایه گزارشات مربوطه و انجام تعهدات در دوره اجرای طرح

بیشتر سرمایه گذاران شما سفیران برند شما خواهند بود و بازخورد طرح را به شما ارائه می دهند. ضمنا درصورت رضایت از  انجام تعهدات شما و موفقیت طرح، آنها در کمپین های آینده برای جذب سرمایه، مشتاقانه با شما همکاری خواهند کرد.





کارافرینان و شرکت های محترم برای آگاهی از مراحل درخواست تامین مالی از طریق سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین و همچنین مدارک و مستندات مورد نیاز، لطفا فایل های پیوست شده را دانلود و مطالعه و تکمیل بفرمایید.

برای در یافت اطلاعات بیشتر با شماره 42417000-021 داخلی 5 تماس بگیرید.

>> فرم نمونه دریافت اطلاعات طرح کارافرینان <<
>> مراحل درخواست تامین مالی <<
>> مدارک مورد نیاز <<